Fee-Fi-Fo-Fum

Chokladrulltårta med körsbärsmousse

Idag plockade jag en hög körsbär hos ett par vänner och så vill jag ju så klart använda dem också! 
 
Så provade och göra en körsbärsmousse och slängde på den på en chokladrulltårtsbotten. 
 
Receptet på moussen taget taget härifrån och receptet på rulltårtan är härifrån
Grundkräm: 
3 dl vispgrädde
4 gelatinblad

Blötlägg gelatinbladen. Värm grädden till ca 70 grader i en kastrull. Ta bort från spisen och rör ner gelatinbladen. Häll upp i en ren skål och täck den med plastfolie. Låt gärna folien ligga direkt ovanpå grädden. Ställ den i kylskåp i minst 3 timmar, gärna över natten.

Körsbärspuré:
175 g urkärnade och tvättade körsbär
100 g florsocker (jag använde nog snarare 150g men det är lite beroende på sötheten på körsbären också)
1 vaniljstång
½ citron (saften från den)

Skrapa fröna ur vaniljstången och blanda ut med en liten del av florsockret. Mixa körsbär, florsocker, vanilj och saften från citronen. Låt blandningen stå i kylskåp till grundkrämen är färdig att användas. Vispa sedan grundkrämen luftig och vänd i körsbärspurén.
Ingredienser
  • 4 st ägg
  • 2 dl strösocker
  • 1 dl potatismjöl
  • 3 msk kakao
  • 2 tsk bakpulver
Gör så här: 
Sätt ugnen på 225°. Lägg bakplåtspapper i en långpanna, 30x40 cm. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda potatismjöl, kakao och bakpulver. Rör ner det i smeten. Bred ut smeten i långpannan och grädda genast i mitten av ugnen 5–7 min. Stjälp upp kakan på ett sockrat bakplåtspapper. Ta bort pappret som kakan gräddats på. Låt kallna. 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: